Kattfoder och sockerhalten - stirra dig inte blind på innehållsregistret



Följande artikel gäller blötfoder för katt.
Ofta får många kattfoder oförtjänt dåligt rykte och klassas som skitfoder om ordet socker står i innehållslistan. Det folk inte vet är att brosk, senor och skinn innehåller mer kolhydrater än man kan tro. Även ett foder utan tillsatt socker innehåller alltså kolhydrater (dvs socker) i nivåer fullt jämförbara med de foder som har socker tillsatt. 

Ett sockerfritt foder kan till och med innehålla fler kolhydrater än ett med tillsatt socker. Exempelvis sockerfria kvalitetsfodrena Mjau innehåller 1.5 gram och Bozitas 1 gram kolhydrater. Jämför med Whiskas i gelé som innehåller 0.4 gram trots att ordet socker står i innehållslistan.

Om kolhydratshalten i ett foder är lägre än 5 gr per 100 gr så måste kroppen själv skapa de kolhydrater som är nödvändiga för vissa funktioner. Det är levern som gör detta jobbet. Processen är fullt naturlig och det är så en i huvudsak köttätande varelse ska fungera. Därmed spelar det ingen som helst roll om fodret innehåller 1 gr, 3 gr eller 4.5 gr kolhydrater per 100 gram. Whiskas i sås som innehåller hela 2 gram men det är fortfarande en försumbar mängd socker/kolhydrater.

Kolhydratshalt i gram per 100 gram:
  • Whiskas i sås - 2 gr
  • Whiskas i gelé - 0,4 gr
  • Bozita blötfoder - 1,5 gr 
  • Mjau påse i sås eller gelé - 1 gr
  • Latz sensation sauces - 2,45 gr
  • Latz Soup - 1,5 gr
  • Siffror för Sheba kommer jag komplettera med
  • Här finner du fler kattfoder och kolhydratshalt
    https://cathomecare.se/tips-rad/kattmat/tips-pa-bra-kattmat/

Att Bozitas och Mjau har så hög kolhydratshalt utan tillsatt socker beror på vilka delar av djuret de använder. Exempelvis senor, brosk och skinn innehåller relativt mycket kolhydrater. 

Varför tillsätta socker i fodret?

Varför fodertillverkarna tillsätter socker har jag tyvärr inte riktigt förstått. Purina skriver:

"Små mängder socker kan förbättra smaken på hund- och kattmat. Socker används till exempel för att skapa naturliga aromer som ”stekt” eller ”grillat” när det kombineras med andra ingredienser under tillagningen. Sockrets andra funktioner i hund- och kattmat är bland annat att förlänga produkternas hållbarhet, ge en visuellt tilltalande färg eller förbättra produktens textur och mjukhet."

Se upp med torrfoder!

Bara för att ett blötfoder är OK från en fabrikant behöver inte betyda att motsvarande torrfoder är OK. Läs innehållslistan! Säd, ris, majs, ärtor, potatis mm innehåller mycket kolhydrater som omvandlas till glukos som definitivt kan påverka ämnesomsättningen på en carnivore som katt. 

Mitt personliga val

Personligen föredrar jag Mjau och Bozitas då dessa foders sockerhalt baseras på tillverkningsmetoden och råvarorna. Men jag dissar inte på något sätt Whiskas och Latz exempelvis. Jag har en honkatt - hon på bilden ovan - som under en tids sjukdom enbart åt Latz. 

Min bakgrund

Att jag vet så mycket om detta ämne beror på att jag har rehabilitera många svårt svältande katter för kattföreningars räkning. Katter kan lätt få refeeding syndrome som är dödligt. Låg kolhydrathalt är livsviktig då. Jag har bett flera tillverkaren om exakta siffror då de sällan syns på deras webbar. Jag är väl insatt i ämnet!