Histaminintolerans och onda knän


Jag fick för cirka tre år sedan diagnosen histaminintolerans. Det yttrade sig som sanslöst jobbigt eksem.  LCHF-maten är rätt histaminrik. Lagrad ost, salami, fet fisk, youghurt, choklad, aubergin, avokado, tomat, nötter, mandel, paprika och ägg är rena rama histaminbomberna. Det var väldigt besvärligt. Det kliade jämnt - allt ifrån små torra eksem till större blåsor.
Under gymnasiet och min studietid på Chalmers hade jag exakt samma symptombild men då visste tydligen inte läkarna vad biogena aminer var. Det klassades då som vanlig allergi. Under samma tid hade jag sanslös benhinneinflammation som kunde drabba mig från ankel upp till höftled. Inget hjälpte.
Några år efter att jag började jobba läkte allt ut och jag kunde börja äta ägg, fisk, skaldjur och choklad igen. Benhinnorna blev näst intill symptomfria. Jag såg inget samband då....det gör jag dock nu
2011 sa läkaren sa åt mig ta antihistamintabletter och äta allt för att slippa bristsjukdomar (kosten var verkligen enahanda -blir man sjuk av mat så äter man allt mindre). Det funkade sisådär. Med hjälp av korta kurer av Betapred så fixade jag besvärliga perioder. Vår och försommar var extra jobbiga då vanlig pollenallergi höjde histaminhalten ytterligare. Periodvis försvann allergin. Sommaren 2014 åt jag allt. Hösten 2014 kom överkänsligheten tillbaka. Husläkaren ordinerade då dubbel dos antishiatamin. Det räckte oftast för att jag skulle slippa eksem.
Histamin är en så kallad biogen amin. Denna typ av allergi liknas vid en hink. När den är full så rinner det över och man får kraftiga symptom. Innan dess mår man utmärkt.
Vanlig allergi gör att kroppen producerar histamin. Biogena aminer som histamin i mat fyller på ytterligare. Sen finns det mat som triggar kroppens histaminproduktion genom någon slags retning (exempelvis äggvita).
Genom att stoppa tillflödet så börjar inte hinken läcka över.
Genom att ta kortison så slipper man det inflammatoriska svar som kroppen ger på retningen från histaminet. Men detta kan man inte hålla på med på sikt....
November 2014 rasade mina knän totalt. Det kan vara en begynnande artros på gång då röntgen visar att det fattas ledbrosk. Men vi vet inte om det är detta som gett upphov till den sanslösa inflammation jag har i båda knänas kedkapsel, bursan vid knäskålens infästningning i underbenet samt framsida av skenben.

För tre veckor sedan gick jag in i dimman. Det var strax efter en utlandsresa....jag trodde jag bara var trött. Jag hade jätteont och var supertrött. Efter två veckors "brain fog" och värk kom eksemet tillbaks. Björkpollenrapporterna visade extremt höga värden. Jag tvingades ta en kur med Betapred - snabbverkande kortison. Inom några timmar var hjärnan på plats igen. Inom 36 timmar hade all "onödig" värk försvunnit (med detta menar jag värk utanför ledkapseln av typ inflammatorisk värk ex benhinnorna). All energi var tillbaka och lite till....

I och med att jag var så dålig fick jag ta en rätt stor kur Betapred med långsam avtrappning (man kan bli illsjuk annars). Den tog slut idag. Jag är mycket bättre i knäna nu. Visst finns skadan kvar men det gör inte alls lika ont.

Nu återstår det att se om jag med diet kan hålla nere mängden histamin i kroppen och därmed det inflammationpådrag som kroppen drar igång om jag gör fel. Det återstår också att se hur jag mår när jag "tänt av" efter Betapredkuren. Jag har för mycket energi och är "för stark"  nu. Eller så är det bara jag som "fått tillbaka mig själv igen". Jag hoppas på det sistnämnda.

Idag firade jag med att köpa nya löparskor. Jag är helt enkelt värd det. Kan jag inte springa igen så blir det världens bästa "rehabskor" för långpromenader. Jag och min yngsta dotter tog en "löptur" dvs hon sparang långa spåret och jag promenerade det korta. Solen sken underbart!


Histamin och ledvärk (det finns en koppling utöver inflammation)
http://www.mealsforchange.com/histamin-och-ledvark/

Bra introduktion till histaminintolerans
http://www.matintolerans.se/2014/02/24/vad-ar-histaminintolerans/
http://karlhulten.se/histaminintolerans/

http://www.matallergier.se/artiklar/20-kunskap6/297-manga-reagerar-pa-histamin-men-det-aer-oklart-varfoer


Här är en bra lista på hur mycket histamin vanlig mat innehåller.
http://www.histaminintoleranz.ch/download/foodlist/21_FoodList_EN_alphabetic_withCateg.pdf