LCHF, kortisol och träning

Jag har fått mig några tankeställare sista tiden när jag läst i den LCHF-träningsgrupp jag är med i på Facebook. Det gäller alla de "källor" som ger kortisolpåslag i våra kroppar. Många av oss träningsaktiva verkar vara rena rama blandmissbrukar av dessa "källor".

Syftet med kortisol är bland annat att skapa "nödproviant" då blodsockret sjunker. Antingen bryts muskler ner till glukos eller så frigörs den nöddepå som finns i levern i form av glukogen. För mycket kortisol medför också försämrad sömn. Både muskelnedbrytande effekten och försämrad sömn är inte alls bra om man tränar och vill må bra. Risken är att man går in i väggen.

Kortisolet hjälper till att lagar in fett framför allt då på magen. Kortisol kan också göra så att den som försöker gå ner i vikt kan stånga pannan blodig. Det funkar helt enkelt inte

Kortisol är ett stresshormon som måste "eldas upp" under lång tid av kroppen. Antingen då i form av vila eller i form av lågintensiv träning.

Vad för källor triggar då kortisolhöjningen?

Stress
Tänk då på ditt liv i sin helhet. Stressar du på jobbet? Stressar du för att hjälpa barnen med läxorna OCH hinna till gymmet? Kommer du hem efter träningen och måste fixa morgondagens LCHF lunch, tvätta och packa barnens matsäck? Kommer du hem euforisk efter ditt bodypumppass och börjar dammsuga hela huset för du har så himla mycket energi? Även i sistnämnda fallet så utsätter du din kropp för stress.

Oavsett hur du stressar och av vilken orsak så är effekten densamma. Du riskerar nedbrytning i stället för återuppbyggnad mellan träningspassen

Träning
All träning som är intensiv nog d.v.s allt tyngre än lugn promenad höjer kortisolhalten. I träningsformer som stimulerar muskeluppbyggnad kompenseras dock den negativa verkningen av kortisolet av testosteron.

Kaffe och sportdrycker - allt med koffein i
Om du trycker i dig en sportsdryck så tränar du antagligen effektivare men har du funderat på varför? Jo det beror på att kortisolhöjningen dra igång nödsystemet för energiförsörjning. Du riskerar med andra ord att din kropp skapar glukos av dina muskler eller så släpper levern i från sig en del av sin energidepå. Gissningsvis används de muskler kroppen anser vara "överflödiga" i första hand. Om du exempelvis springer mycket så bryts således överkroppen ner.

Är det värt detta? Du tränar förvisso bättre med koffein men du bryter kanske även ner din kropp tack vare kaffet eller en sportdryck.

Alkohol
När du dricker alkohol så avbryter levern all produktion av ketonkroppar och glukos (en väljusterad LCHF-kropp gör detta av antingen nyätet fett eller från fettdepåerna).  Levern har helt enkelt fullt upp med att avgifta dig.

Vad händer då med din energiförsörjning? Jo kroppen försöker dra igång nödsystemet för energiförsörjning - det vill säga kortisolhöjning. Men detta funkar inte då levern har annat för sig. Jag gissar att kroppen då dra på med än mer kortisol. Hur nyttigt är detta?

Jag tror detta kortisolpåslag är anledningen till att folk ofta går ur ketos när de dricker alkohol. Tänk dig om levern

Mina ben blir fulla med mjölksyra omgående om jag försöker dansa efter ett par glas rödvin eller en sockerfri mojito. Det är rent ut sagt löjligt och inte värt det. Om jag dricker så ansträ

LCHF i sig?
Vad jag funderat på en hel del men inte funnit fakta kring är om vi med vår LCHF kost och lägre blodsockernivåer än folk i allmänhet riskerar förhöjd kortisol oftare än "vanligt folk". Kan kortisolhalten skjuta i höjden lättare och oftare eftersom vi har mindre marginaler till det som kroppen antagligen anser vara en ohälsosam nivå av glukos? Eller försörjs vi annorlunda? Drar glukosproduktion av fett igång lättare hos oss för att stoppa blodsockerfallet? Slipper vi den muskelnedbrytande effekten som en helt vanlig blodsockerdipp innebär för normalkostare?

Vår fettrika kost lär stimulera testosteronproduktionen som lär motverka den muskelnedbrytande effekten av kortisol. Men jämnar dessa effekter ut varandra i våra kroppar? Eller blir det slagsida åt ena eller andra hållet?

Jag önskade att det fanns forskning kring detta men hittar inget.

Alla fel?
Jag tycker mig se ett mönster bland många av de som tränar allra mest - de verkar göra alla fel enligt ovan blogtext. De tränar för mycket så att kroppen inte hinner återhämta sig, de sover för lite, är ambitiösa på jobbet och stressar, måste hinna träna till varje pris och trycker i sig en redbull för att orka träna och kompensera bristande nattsömn. Vi drogar på dopaminet som vi får på våra träningspass och kan komma hem euforiska och ha svårt att varva ner inför natten. Lägg därpå risken att vi med låg blodsockernivå kanske lättare dra på kortisol för att kompensera för sjunkande blodsocker. Hur sjutton mår vi egentligen?

Sänka kortisolhalten
För egen del funderar jag på totalt kaffestopp. Sportdryck dricker jag aldrigJag känner hur kaffe höjer min inre stressnivå egentligen varje dag. Jag lyssnar på kroppen och vilar när den protesterar men jag sover pissedåligt. Jag har i tidigare liv tränat kondition på så sätt att jag varvar ner med lågintensiv träning efter passet just för att elda upp en del kortisol. Nu när vårsolen och värmen kom så njuter jag av att promenera hem från träningen.

Vad gör du för att sänka din kortisolhalt?


Om du har några källor kring detta - skriv gärna en kommentar. Kommentera gärna med vad du än har på hjärtat :)