Hur jag undviker att vara seg vid träning på LCHF?

Frukost en träningsdag där jag inte går direkt. till gymmet
Isbergsallad, parmaskinka, massor med ost och rejält med olivolja.
Det är fettet jag är ute efter
Alla är olika men med mig gäller defintivt - ju hårdare och längre träning desto striktare LCHF kost. Jag har lärt mig genom åren - cirka 4 år - att i rent fettförbränningsläge så funkar jag bäst.

Jag kan  dock stoppa i mig en och annan kolhydrat strax innan träning (exempelvis en liten burk keso) men då cirka 15-10 minuter innan. Gör jag det tidigare så börjar jag på kolhydratförbränning och har väldigt svårt att slå om på ren fettförbränning. Jag går helt enkelt in i väggen och mjölksyran sprutar. Ofta måste jag bryta om detta händer.

Så tunga träningsdagar äter jag så här:
  • Ett minimum med kolhydrater på dagen vilket för mig är 10-15 gram (normalt ligger jag på 25 per dag). Detta för att ingen "extra" glukos skall bunkras upp i musklerna
  • Extra mycket fett under dagen eller 1-2 timmar innan så jag har material att bygga ketoner och glukos av. 
  • Om jag inte får i mig ett mellanmål i god tid innan träningen så kan jag lite extra fett och någon kolhydrat i form av ex. turkisk yoghurt, rapsolja (tål ej kokosolja) och lite hallon men då strax innan träningen. Detta för att inget av kolhydraterna skall ha hunnit spjälkas. De måste "simma omkring" i blodet.
  • Fett under passet om det är mer än en timma. Detta för att kunna skapa mera ketoner och mer glukos

Undvika bonking efter passet
Jag kan träna upp till 1.5-2 timmar Bodypump och gym utan extra fett under passet. Musklerna får sitt. Tyvärr "bonkar jag" då oftast efteråt även om jag äter omgående. Det tar såpass tid för mig att bryta ner fett och omvandla det till ketoner och glukos. Med fettintag under passet så undviker jag detta.

Favoritmellanmål precis innan träning.
Turkisk yoghurt, hallon och lite linfrö eller pumpafrön.
 Jag tillsätter 2 matskedar rapsolja.
Ni som tål kokosolja kan ta det  (själv är jag allergisk)
Vad jag menar med "bonking" efter träningen är:
  • kroppstemperaturen sjunker 
  • synfältet blir dimmigt och avsmalnande 
  • jag svarar knapp på tilltal alls
  • jag kryper helst ihop med en filt över mig. 
Detta är ett oerhört otäckt tillstånd. Det känns som om jag är på väg in i någon slags koma.


Undvika bonking under långa pass
Bonking under ett träningspass är att gå in i väggen. Mjölksyra med andra ord.

Under passen äter jag oftast tärnad hårdost eller brieost. Salt, fett och gott :) Salta mandlar och nötter funkar också bra. Den lilla mängd kolhydrater som finns i nötter och mandlar stör mig ej under utövandet.

Andra andningen och turbodrift
Med rätt mat så fixar jag en halvmara. Dock ej i form av löpning utan salsa räknat då i effektiv danstid. Jag går snabbt in i andra andningen och har ingen begränsning alls i prestationen utöver själva pulsen. Blir jag trött så tar jag 20 sekunders paus och bjuder upp eller tackar jag till nästa dans.

Dans är oerhört känsligt för energibrist. Det är ett fysiskt arbete som skall ske i samarbete med partner, i takt med musik och med stil och grace. Oavsett om det är hjärnan eller musklerna som lider brist på energi så märks det i form av bristande koordination, problem att tolka killens signaler och problem med att hålla balansen vid snabba snurrar så kallad spinning

Turbodriften lär bero på att fett kan gå direkt ut i benmusklerna som bränsle. Det bör dock vara nyätet fett då depåerna i kroppen tar längre tid att ta i anspråk. När du är i detta läge så finns inget som kan stoppa dig. Du känner dig som ett lokomotiv som rusar fram

Frukost lämplig om jag tränar strax efter.
Avocado, parmaskinka, ost och rejält med olivolja.
Blåbär och yoghurt är mer kolhydrater än jag
brukar äta men tränar jag nära inpå så funkar det.