Fitnesskolans svar på min blogpost gällande osunda ideal


Fitnesskolan tog igår bort bilden från sin Facebook page gällande en ung kvinnas före- och efterbild. Den ena bilden visade en visade en något rund, söt, fräsch och hälsosam kvinna och den andra en vältränad men väl magerlagd kvinna. Hon ser på gränsen till annorektisk ut.



Bilden spreds lång utanför Fitnesskolans egna fans i och med att så många kommenterade, protesterade, delade eller gillade den. En del ansåg att bilden visade ett sunt ideal och att hon hade lyckats bra. Andra såg en flicka med anorektiska drag och ansåg att den inte skulle spridas på Facebook då den skuldbelade unga  fullt friska men lite runda unga kvinnor. Helt klart är att bilden skapade en väldig debatt om hälsosamma ideal och ansvar när man sprider sådana bilder.

Bild på flickan så som hon såg ut den 3 april 2013, från hennes egen blogg 
Det är denna bild som Fitnesskolan i texten längst ner kallar för "övertränad". Jag har dock ett annat ord för detta tillstånd. Döm själv när du ser bilden.

Jag kommenterade bilden och blev blockerad ganska så omgående av Fitnesskolans administratör (läs hans svar här nedanför).



Jag kommer fortsätta att slåss mot de krafter som underminerar unga kvinnors självkänsla. Jag kommer att fortsätta att kämpa för sunda ideal. Jag kommer fortsätta att kämpa för att var och en tar ansvar för det han/hon sprider på Facebook - framför allt då vad det gäller professionell verksamhet såsom Fitnesskolans. Alla har ansvar för vilka värderingar vi ger yngre generationer

Jag kommer även gissningsvis fortsätta att ta tjuren vid hornen då ett företag/social community försöker kväsa fullt relevant kritik med diktatoriska medel. Framför allt då i sammanhanget "sociala nätverk".

Jag avpublicerade min stora blogpost i och med att Fitnesskolan tog ner sin bild.
Fallet är avslutat för min del.



Brev från Fitnesskolan 22 april 2013
Anledningen till att du blev borttagen var för att det stod rätt snabbt klart att du inte skulle ge dig, något din 2500 långa bloggpost bekräftade rätt så bra. Vi sa redan från början att vi inte tänkte debattera med dig.

Vi har inte tid att sitta i en ändlös debatt om överträning.

Dina kommentarer togs automatiskt bort när du stängdes av från sidan.

Hur pass långt våra bilder sprids beror på hur våra fans gillar och delar.

Hur bilderna tolkas av ungdomar är inte heller vårt ansvar, det är föräldrars ansvar att lära sina barn hur världen ska tolkas. Något fler människor borde beakta innan de pekar finger i samhället.

Vi har tagit bort bilden och tänker inte posta några fler gränsfall om det får dig att sova lugnare om nätterna. Men vi kan också erkänna, efter att ha sett över tjejens blogg närmare så var hon inte det bästa exemplet att posta bilder av.