Alkohol, dans och LCHF -> mjölksyra


Lite knäpp iakttagelse om mjölksyra ioch alkohol vi LCHF
för träningsnördarna här :)

Jag åt rigoröst igår. Middag 19:00. Tar lite extra ost till kaffet igår vid 20 då jag skulle iväg och dansa och skulle bli sen hem. Dagens ställe är väldigt trångt för dans så jag tänkte att ikväll skall jag unna mig en drink eller två. Anländer och beställer en sockerfri mojito (vit rom, pepparmynta lime och is - jättegott). En kvart senare dansar jag EN lugn salsa. Fem minuter senare EN bachata - det är ett tempo motsvarande att fönstershoppa. Mjölksyran sprutar i benen omgående. Jag kan nästan inte röra mig.

Alkohol + dans -> mjölksyra
Detta händer mig alltid sen jag började med LCHF (och ibland även innan). Tidigare har jag gissat att jag fuskat med maten dvs ätit för mycket kolhydrater innan dansen vilket också leder till detta tillstånd för mig. Men igår hade jag örnkoll på intaget.

Jag har förstått att kroppen slutar förbränna fett då man dricker alkohol. Levern har fullt upp med att bryta ner alkoholen. Likaså lär kortisolet höjas och levern lär frisätta glukogen som höjer blodsockret. I mitt fall alldeles för lite verkar det som. Jag går back gissar jag.

Nej nu tror jag jag vet (i skrivandets stund). Mjölksyra produceras även av LCHF ätare  men vi brukar av någon anledning inte påverkas av detta. Mjölksyran är ett slags reservbränsle för kroppen. Det bryts ner av levern till glukogen ....men det är ju bara det att levern är upptagen med alkoholen.....dvs overflow i mina muskler.

Detta tillstånd varade i en timme cirka. Jag dansade lite bättre efter ett glas vin *fniss* men jag var stum hela kvällen. Så mitt undantag - att dricka vid dans - kommer det nog minst ta ett år till innan jag gör igen.