Om kolhydrater, träning och LCHF

Jag äter LCHF kost vilket innebär extremt få kolhydrater men lite mer fett. Ibland ser jag att det delas ut råd att man skall äta kolhyrdater innan träning även om man går på LCHF kost. Detta är min stilla protest baserad på egna erfarenheter.

Jag dansar salsa två gånger i veckan. Jag går på gym minst två ggr i veckan och jag kör vråltungt. Jag tränar Bodypump och CXworX minst 1 gång per vecka. Sista veckan tränade jag 11,5 timmar och förbrände 5400 kal. Det är tuffa pass. Aldrig någonsin tillför jag medvetet kolhydrater innan träning. Varför då? Jo då måste min stackars kropp ställa om sig från kolhydrats- till fettförbränning och det är skitjobbigt för mig och de flesta andra.

Jag har lärt mig att jag bör ha extremt strikt kost innan träning. Syndar jag så ökar risken för prestationsnedsättning. Äter jag exempelvis en ost & skinksallad 1.5 timme innan träning så kan jag gå in i väggen då det lilla sockret som finns i grönsakerna verkar ha hunnit spjälkas i musklerna. Äter jag däremot 30-45 minuter innan träning så slipper jag detta. Då verkar sockret vara kvar i blodet. Vi om extremt små kolhydratdoser  - de som finns i grönsalladen, tomaten och gurkan (max 10 kolhydrater per portion). Jag skulle aldrig våga stoppa i mig mer än så.

Jag tränar utmärkt på fastande mage så länge det gäller 1-1.5 timmes pass. När jag dansar - typ 3-4 timmar per kväll - så bör jag tillföra fett eller åtminstone äta extra fet mat innan dansen.

Jag tror många som känner sig tunga i kroppen vid träning på LCHF bör pröva detta dvs att äta fetare, striktare och kanske tillföra fett under passen. De som går på kolhydrater gör ju det...varför gör inte vi det?

För er som inte vet hur intensiv salsa är - kika här nedanför. Det är två av mina lärare som skakar loss och de ligger på minst 800 kal per timme i en sådan intensiv dans. Visserligen man dansar inte hela tiden en kväll men det brukar bli 15-25 danser á fem minuter- typ två timmar effektiv dans.

Med rätt mat klarar jag lika intensiv dans. Jag måste kanske vila på grund av att pulsen blir för hög men jag får ingen mjölksyra och jag blir inte tung i kroppen. Efter trettio sekunder kan jag kliva upp på golvet igen. Snarare når jag andra andningen snabbare med LCHF kost än innan dvs. ett tillstånd när förbränning och prestation är i balans - det känns som om man kan hålla på i evigheter.