Lynchning efter otrohet


Jag hade en intressant kväll med en av mina bästa väninna igår. Det blir alltid väldigt djupa och personliga samtal som inte lämpar sig för krogmiljö. Vi värmde upp dock på Palace men drog vidare till ett lugnare utefik då Palace ljudvolym gjorde det svårt för kvalitetssamtal. En av punkterna som avhandlades var just otrohet och nätrelationer. Det jag skall berätta om nu har absolut inget med min väninna att göra men gårdagens samtal fick mig att minnas följande historia.

I filmen "Alla talar om Grace" går Grace syster resolut fram och knäar den bedragande äkta maken. Hon ger sig på den skyldige med hull och hår. Se följande klipp på Youtube

Hur många av oss har gjort detta då vi sett vänner eller släktingar råkat ut för otrohet? Kan du komma på en enda över huvud taget? Har du själv någonsin skällt ut den som bedragit?

I min bekantskapskrets är det det motsatta som gäller. Man ger sig på älskarinnan med machetekniven. Även i lindrigare fall - exempelvis hångel på dansgolv eller för all del i andra rum - så är det den som äkta hälften ger sig på med kyssar och smek som får ta stryk. Även i de fall då människan inte alls medverkat på något som helst sätt annat än att ha befunnit sig just i detta rum eller på detta dansgolv en kort stund. (I min värld är vi så gammaldags att vi alltid håller i varandra då vi dansar. Hångel mer eller mindre ingår i spelet utan att behöva vara otrohet.)

En väninna - som hade haft en relation med en gift man - var ute och dansade en kväll. Relationen hade brutits ett par veckor tidigare. Tro det eller ej men killen tillsammans med sina kompisar råkar dyka upp. Ingen som helst kontakt sker mellan de två f.d älskarna. Någon ringer ändå in frun som dyker upp men en hord rytande hyenor iklädda skinn och kläder som liknar kvinnors. De halar ut min kompis i foajé, trycker ner henne i en stol, ställer sig i ring runt henne och går till attack med vässade huggtänder. Väninnan försöker vänligt få frun att ta de där frågorna med sin man istället för med henne. Det är ju faktiskt så att det är han som är gift med frun - inte min väninna. Det är han som är ansvarig för sin relation till frun - ingen annan. Och sist men inte minst - det är han som bedragit sin äkta hälft - inte min kompis.

Då jag fick höra detta så undrade jag stillsamt .....gjorde de likadant med den bedragande äkta mannen?
Tryckte de ner honom i en stol och slet köttet av hans ben med huggtänderna? Mobbade hyenorna honom någon gång kollektivt? Ifrågasatte de någonsin hans göromål och hans skuld i fallet? Jag tror faktiskt inte det. Jag tror i bästa fall att mannens bästa kompis och närmaste släkt sagt på sin höjd  "det där var inte bra" och dunkat honom i ryggen och skickat en fribiljett till familjeterapi.

Jag tror förklaring ligger i att frun kände en så oerhört stor aggression som bara "måste" ut. Istället för att vända sig mot den skyldige - dvs till maken - så vänder hon sig tillsammans aggressionen tillsammans med sina väninnor mot den man kan avvara - dvs älskarinnan. Den man är i beroendeställning till slipper massmobbing i hotellfoajér. Man "helgonförklarar" kanske t.om maken - för att slippa se sanningen - och skyller allt på älskarinnan. "Det måste vara hennes fel - inte kan väl min man göra såhär!" eller "Stackars min man som full av skuld sitter här och gråter på grund av den där horan som fullständigt skiter i vårt äktenskap". (Jag är väl medveten om att jag spekulerar fritt i och med dessa ord.)

Nej fram för personer som Graces syster. Folk som knäar den skyldige!
Visst är älskarinna inte helt utan skuld - hon var ju faktiskt tillgänglig - men gissningsvis är även hon bedragen av sin älskare också. "Min fru förstår mig inte", "Vi skall skiljas men jag måste vänta lite", "Jag älskar dig","Jag kan inte leva utan dig" eller vad han nu kan ha hittat på när det egentligen bara är så att han vill ha sig ett skjut utan att behöva ta ansvar för följderna varken gällande familjen eller älskarinnan. Och utan att ta ansvar för att avsluta den omöjliga relationen med på ett snyggt sätt.

Tyst står äkta mannen vid sidan om och ser hur hyenorna sliter köttet av älskarinnan. Förblindad av skuld och ångest låter han det ske för att rädda äktenskapet. Han låter det ske för att sparar sin egen nacke. Han säger exempelvis inte:
"Stopp sluta det är mitt fel det är JAG som bedragit dig inte min älskarinna - slit sönder mig istället!"
Nej han tiger och lider ...för sin egen skull och för att sona sitt brott. Kanske ägnar han före detta älskarinnan en kort tanke innan han ställer sig i ledet och förkastar henne inför publiken. Han låter det ske med öppna ögon och öron som slutat både se och höra. "Verktyget" för otroheten får ta smällen - hantverkaren dvs den skyldige tittar på.
Han låter det ske...med öppna ögon och öron...

Och vi andra vässar machete kniven och hörntänderna och går till attack mot...
...älskarinnan.
Eller vem är det nu som skall lynchas efter otroheten?