Dagen efter studentexamen


Nu sitter jag här som konvalescent. Dagen efter studentexamen. Kylen är så full med mat så till den milda grad att jag snabbt bjöd in en gäng gäster till lördag. För att hjälpa oss att äta upp. Baksmällan lyser med sin frånvaro fullständigt då min onda mage sa nej och stopp till allt vin. Dottern är småförkyld och har huvudvärk - skyller på förkylningen som hon förvisso lider av.Min teori är dock en annan.

Det var en stor dag igår. Jag hade aldrig kunnat drömma om så mycket folk på skolgården. Det var trafikkaos dit och trafikkaos hem. Kameran gick hela tiden - av sig själv. Bilderna skall bearbetas under dagen har jag bestämt. Ingen annan nytta skall göras denna dag har jag också just bestämt.

När vi halvdöda kom hem efter skolceremonin så var det bara att ta itu med alla halvfabrikat som stod i kylen. Fast det var viss föööör mycket av typen halvfabrikat. Både vad det gällde antalet rätter och mängden tillagning för att få allt klart. Detta med att laga till all mat i förväg och bara bära fram skiter sig alltid då man inte har ett extra kylskåp i bakfickan. Jag undrar hur folk gör egentligen?.Jag lagade allt halvfärdigt dagen innan, packade i lådor och stoppa i kylen. Detta innebar - förutom för mycket utstående tillagning - att en och annan maträtt glömdes bort.Såsom rostad aubergine med rostad vitlök indränkt i olivolja. Jag är glad över just denna rest. Om jag dock bara kunde dricka ett glas rödvin tillsammans med den och lite brie ost.



När jag fyller år i sommar blir det i alla fall bara en maträtt, en sallad, en sås, en dessert och en sorts vin. Nåväl - kanske två vinsorter. Men vinet är det enda det får finnas två av. Och blommorna.