Om att vilja bli sedd - bussblogging på bloggkärleksveckan


Det är måndag morgon och jag är på väg till Göteborg och vår första agila temadag. Med "vår" menar jag Västra Götalandsregionens IT avdelning och projektkontoret där jag arbetat i snart tre år.

Jag skall inte skriva om agila metoder idag ....nej jag skall reta er med den vackra utsikten då bussen just kör längs med strandängarna strax söder om Stenungsund. Men det skall jag heller inte prata om. Jag skall prata om hur man kan visa kärlek på bloggen.
Busschaufförn visade just medmänsklig kärlek genom att vänta på en flicka som kom springande precis som han var på väg att köra ut. Sånt får oss alla att må bra.
Allt fler och fler stänger av den hopplöst irriterande reklamen som ständigt prackas på oss då vi surfar omkring. Det gör man genom diverse olika filter eller helt enkelt genom att stänga av tredjeparts javascript och ibland även tredjeparts bildnedladdning. Detta innebär att du kör bara javascript och ser bara bilder från den webbplatsen du vill besöka.- du slipper se allt annat "bös".

Nackdelen med detta - ur en bloggares ögon - är att han/hon inte får belöning i form av besöksstatistik. Vem vill blogga utan att bli läst? Och hur vet du att du är läst om du inte har sett några besökare i besökstatistiken? Har du funderat över hur ofta du någonsin skickat ett uppmuntrande mail till någon du tycker skriver bra. Eller skrivit en kommentar när du gått i taket av ilska (ockå en önskvärd effekt ibland) eller när du velat belöna någon för dess skarpsinnighet?

Den sista businessblogposten jag skickade ut på Twitter hade 67 % "osynliga" besökare. Osynliga för ordinarie besökstatistikprogram som Google Analytics, Statscounter m.fl. De serverbaserade fångar dock upp samtliga besökare - men få har tillgång till sådana verktyg.

Utan besöksstatistik eller någon slags uppmärksamhet typ "credit" eller ifrågasättande så kommer bloggarna tröttna. Man gör detta för att man vill säga något, bli läst, kanske sätta myror i huvudet på någon och bli sedd.

Vill du göra en bloggare glad? Skriv en kommentar, twittra om det du hittat eller låt bli att stänga av tredjepartsnedladdningen. Allra mest glad blir jag över kommentarer. Och det tror jag gäller de flesta.

Ha en bra blogkärleksvecka!



Initiativet till denna temavecka är Magnus Bråhts, Om bloggkärleksveckan

En blogg som fick mig att gråta  What I didn´t say och le Finding a new perspective  helgen. Andrew Lombardi är en magiska fotograf och skriver fina texter

Jag brukar skriva på engelska - för att förkorvra mig. Men eftersom Magnus vänder sig till en svensk publik så gör jag det med denna vecka. Dock kommer mina blogtips ofta vara engelskspråkiga.